Content (innehåll) kan vara i stort sett vad som helst, men för mig innebär det redaktionella texter. Det vill säga längre texter som informerar eller bär på en berättelse. Jag skriver för både webb och print.
Varför content?
Content är grunden i content marketing (innehållsmarknadsföring). Det handlar om att ge den som läser ett värde, oftast genom kunskap. Genom informativa artiklar, kundcase eller reportage kan ni berätta om det er verksamhet kan riktigt bra – och skapa nytta för den som läser.
På webben har länge texter också ett stort värde genom att sökbarheten ökar.
Exempel på content:
- artiklar på den egna webbplatsen
- texter i hållbarhetsrapporten
- reportage i kundtidningen
- artiklar på webbplatsen
- pressmeddelanden
- texter i nyhetsbrev
- bloggartiklar
- kundcase.
Skapa perspektiv genom intervjuer
Redaktionella texter kan vara korta och kärnfulla, eller längre och gå på djupet. Oftast bygger de på en intervju med den person som kan mest om ämnet, eller som är involverad i frågan. När människor får komma till tals gör det texten levande.
Här gäller det att byta perspektiv – till sin kund, besökare eller till den du är här för att hjälpa. Du kan anlita mig för att skapa relevanta och användbara texter, till nytta för den som läser.