Copywriting handlar om säljande texter med syfte att påverka läsaren i någon riktning. Jag skriver framför allt webbcopy på webbplatser åt företag, men jobbar även med copy för trycksaker, annonser, kampanjer eller annan marknadsföring.
Copy – avgörande för din bild utåt
Varför är copy så viktigt? Jo, för att vi söker med hjälp av text, vi tar till oss information via text, vi tar oss genom olika tjänster tack vare text, vi får en känsla av ett visst företag genom texten, vi tar beslut med hjälp av text och vi köper – genom text. I slutändan är det ofta texten som avgör.
Webbcopy innebär texter på webbplatser. Alla företag och organisationer finns på webben, och det är viktigt att få fram rätt bild av sin verksamhet för att bli sökbar och valbar. Till skillnad från UX-copy (som främst guidar besökaren) har webbcopyn fokus på varumärke, identitet, erbjudande och påverkan.
Med besökaren i fokus
Som besökare vill du förstå vad en verksamhet gör, vilka de är, vad de står för och vad jag har för nytta av det jag just läser. I webbcopy behöver man därför byta perspektiv, från verksamheten till besökaren. Det är så man skriver relevanta texter som inger förtroende.
När jag skriver webbcopy har jag därför i åtanke både vad du vill att dina besökare ska göra, när de besöker din webbplats och läser texterna – och vad besökarna vill ha reda på.
Så ser processen ut för webbcopy
- Vi börjar med att ringa in ert behov, sedan återkommer jag med offert.
- Därefter bokar vi in intervjuer med er som jobbar i verksamheten. Det är det bästa sättet för att förstå vilka ni är, vad ni erbjuder och nyttan med era tjänster eller produkter.
- Om jag ska skriva kundcase har jag även intervjuer med era kunder (kolla in min tjänst content).
- Ni får ett första utkast som vi sedan bollar, tills ni är nöjda med texterna.
- Ni får en slutversion av texterna, som ni sedan implementerar på er webb.