Kategorier
Redaktionella texter Webbcopy

Därför bör du ha en blogg som företag

Att ha en blogg som företag är riktigt smart (innehålls)marknadsföring. Genom att skapa texter som ger era besökare och kunder värde ökar ni både trafiken till er sajt och förtroendet för företaget.

Vad menar jag egentligen med blogg? Vissa förknippar ordet blogg med texter som liknar personliga dagboksinlägg. Men det är inte vad jag menar här, utan jag syftar i själva verket på artiklar som ger kunskap, sprider insikt och skapar värde hos den som läser. Detta är precis det som är grunden i innehållsmarknadsföring.

Vilka är ditt och dina kollegors expertområden? När ni delar med er av er kunskap i bloggartiklar ökar ni både trafiken och era kunders kännedom om vad ni kan hjälpa dem med. Foto: Jenny Asp

Fem fördelar med att driva en blogg som företag

1. Öka trafiken till sajten = sälj mer

Med blogginläggen ökar du textmängden på och relevansen för företagets sajt. Därmed blir ni lättare att hitta i sökmotorerna, eftersom ni nu jobbar med SEO (sökmotoroptimering) på ytterligare ett sätt.

Detta leder till att trafiken till er sajt troligtvis ökar. Och när fler hittar er, får ni även fler som blir intresserade av era erbjudanden.

2. Fördjupa era olika områden

I bloggen får du och dina kollegor mer utrymme att fördjupa er i era olika områden. Ni kan på det sättet ge tips och lösningar på problem som andra kan tänkas googla på eller vill läsa om.

I längre texter som blogginlägg har ni också plats att utveckla era erbjudanden och kunskap. Det finns alltså utrymme för fler detaljer, än direkt på företags mer statiska webbsidor.

3. Var personlig och bygg relationer

Med en blogg får ni som företag mer svängrum att uttrycka er på andra sätt än på de statiska sidorna på sajten, och ni kan passa på att vara mer personliga. Det gör det ännu lättare att visa hur företaget är, hur ni jobbar och hur er arbetsplats är – och därmed skapa relation till den som läser.

4. Stärk ditt varumärke

Med blogginläggen skapar ni förtroende, förståelse och intresse för företagets varumärke. På sikt bygger ni upp en kunskapsbank av bloggartiklar där era besökare och kunder kan lära sig mer.

På det här sättet blir företaget också lättare ”top-of-mind” för besökaren eller kunden.

5. Få material till sociala medier

Genom bloggen får ni automatiskt stoff till era sociala kanaler, genom att dela artikeln där eller använda delar av den till olika inlägg. Ni kan också använda er av sociala medie-inlägg för att bygga ut dem till längre blogginlägg.

Två saker att tänka på!

Kom ihåg användarperspektivet!

Fokusera alltid på användaren när ni tar fram texter. Byt till besökarens perspektiv och tänk på vad er målgrupp är intresserad av och vilken information de söker på. Ni ska INTE berätta om saker som mest är intressanta för er själva på företaget.

Skapa tidlöst innehåll

Eftersom ni vill bygga upp en kunskapsbank med bloggartiklar på sikt, gäller det att ni skapar texter som håller över tid. Ta bort datum och tänk på att blogginlägget ska kunna stå på egna ben under en tid framöver. Mer aktuella händelser passar bättre att dela i era sociala kanaler.

Så, vad väntar du på? Sätt igång och skriv! Och lycka till.

Här hittar du fler tips på hur du skriver en bra artikel.

Behöver du hjälp med att skriva blogginlägg?

Här hittar du alla artiklar.

Tips på mer läsning: