Kategorier
Skrivande i stort

Så skriver du en hållbarhetsrapport som blir läst

Sedan 1 juli 2024 behöver alla större företag skriva en hållbarhetsrapport, som en del av årsredovisningen. Här kommer mina bästa tips för att ta fram en hållbarhetsrapport som är läsvärd, intressant och en del av företagets strategiska kommunikation.

Vad är en hållbarhetsrapport?

Hållbarhetsrapporten ska ge ägare, kunder och finansmarknaden information om hur företaget jobbar med hållbarhet, både när det gäller miljö, ekonomi, sociala frågor, personal och styrning. Rapporten ska i stort visa hur företaget påverkar det omgivande samhället och den ska bidra till hållbara investeringar.

Läs mer på Bolagsverket om hållbarhetsrapportering och vad som gäller för olika företag.

Foto: Jenny Asp

Välskrivet skapar förtroende

En hållbarhetsrapport är ett viktigt dokument, som allt fler läser. Den behandlar centralt viktiga frågor och bör därför också skapa förtroende.

Hur skapar man förtroende genom texter? Jo, förutom att ha all fakta på plats ser man till att texten är lätt att förstå, enkel att ta till sig och att den är korrekt (glöm inte korrekturläsningen!). Välskrivet vinner, helt enkelt.

Klarspråk för ökad tydlighet

Ett bra motto att ha med sig när man ska skriva sin hållbarhetsrapport är vårdat, enkelt och begripligt – som också är principen för klarspråk.

  • Ett vårdat språk: Följ den officiella språkvårdens rekommendationer. För detta är svenska.se en användbar sajt!
  • Ett enkelt språk: Skriv med passande uttryck och termer som mottagaren förstår.
  • Ett begripligt språk: Tänk på läsaren när du skriver och disponerar din text.

Här hittar du fler tips på hur du skriver klarspråk.

Grafiska element som lyfter

För att en hållbarhetsrapport ska bli läst och uppskattad är behöver du också lägga lite krut på utseendet. Se till att ha snygga foton, en genomtänkt formgivning, bildtexter, designade grafer och förstorade citat och siffror – allt för att underlätta och ge ögongodis till läsaren.

Storytelling som inspirerar

Sist men inte minst – se till att skriva en hållbarhetsrapport som inspirerar och som lockar till att bläddra i. Detta gör du bäst genom att ta fram berättande artiklar, som ger liv åt en text som annars riskerar att bli ganska torr.

Gör intervjuer med medarbetare, chefer, kunder och leverantörer. Ta upp olika aspekter av det hållbarhetsrapporten betonar, och sätt dem i perspektiv genom att låta andra ge sin bild av arbetet som pågår. Gör kundcase, skriv om trender framåt och gör en tillbakablick genom historien för att få perspektiv.

Skriva en hållbarhetsrapport som engagerar – en sammanfattning

  • Se rapporten som en del av företagets strategiska kommunikation.
  • Skapa förtroende genom språket: texten ska vara lätt att ta till sig, lätt att förstå och korrekt.
  • Tänk klarspråk: vårdat, enkelt och begripligt.
  • Sätt en genomtänkt och lockande form på rapporten.
  • Gör texten levande med storytelling, intervjuer och andra perspektiv.

Lycka till!

Behöver du en skribent till din hållbarhetsrapport?

Här hittar du alla artiklar.

Tips på mer läsning: