Content som berör

Content (innehåll) kan vara i stort sett vad som helst, men för mig innebär det redaktionella texter. Det vill säga längre texter som informerar eller bär på en berättelse. Jag skriver content för både webb och print.

Varför content?

Content är grunden i content marketing (innehållsmarknadsföring). Det handlar om att ge den som läser ett värde, oftast genom kunskap. Genom informativa artiklar, kundcase eller reportage kan ni berätta om det er verksamhet kan riktigt bra – och skapa nytta för den som läser.

Content har också ett stort värde genom att sökbarheten ökar för din webbplats, där texterna publiceras.

Content kan vara

  • artiklar på den egna webbplatsen
  • reportage i kundtidningen
  • pressmeddelanden
  • texter i nyhetsbrev
  • bloggartiklar
  • kundcase.

Skapa perspektiv genom intervjuer

Redaktionella texter kan vara korta och kärnfulla, eller längre och gå på djupet. Oftast bygger de på en intervju med den person som kan mest om ämnet, eller som är involverad i frågan. När människor får komma till tals gör det texten levande.

Här gäller det att byta perspektiv – till sin kund, besökare eller till den du är här för att hjälpa. Du kan anlita mig för att skapa relevanta och användbara texter, till nytta för den som läser.

”Jenny är oerhört professionell. Vi erhöll ett fantastiskt textmaterial av henne till våra broschyrer om Världsarvet Falun och Siljan Geopark som riktar sig till entreprenörer i områdena. Vi upplevde att det var mycket enkelt att samarbeta med Jenny.”

Elin Alsiok & Gunilla Tegen, affärsutvecklare Visit Dalarna
Uppdrag: Text och artiklar till broschyrer om två olika världsarv

Exempel på uppdrag inom content:

Visit Dalarna:
broschyrer

Tillväxtverket:
artiklar

Socialchefsdagarna:
artiklar och kundcase

Jenny Asp

Vill du istället ha säljande texter, som webbtexter eller annonser. Kolla in min tjänst copy.
Eller hjälp med att förbättra texter som redan finns? Då är det korr du behöver.

Lär dig mer om content writing

Därför bör du ha en blogg som företag

Fem tips för att skriva kundcase

Så skriver du en bra artikel