Vill du bli bättre på att skriva och granska texter? Här hittar en mängd olika artiklar med tips för webbcopy, copywriting, content writing, ux-copy, språkriktighet, kreativitet och klarspråk.
Textgranskning som lyfter texten
Textgranskning handlar om mer än att bara rätta stavfel och grammatik. Det innebär att arbeta om en text så att den blir tydligare, mer engagerande och anpassad för sin tänkta målgrupp. Här får du fem tips för att lyfta kvaliteten...
Att lyckas med copywriting för webb
För att bli hittad, klickad på, läst, förstådd och vald – ja då krävs bra copywriting. Som tur är gillar Google ungefär samma saker som vi människor gör. Det vill säga tydliga och relevanta texter som engagerar. Här får du...
Så skriver du en hållbarhetsrapport som blir läst
Sedan 1 juli 2024 behöver alla större företag skriva en hållbarhetsrapport, som en del av årsredovisningen. Här kommer mina bästa tips för att ta fram en hållbarhetsrapport som är läsvärd, intressant och en del av företagets strategiska kommunikation. Vad är...
10 tips för att språkgranska rapporter
Många av oss skriver rapporter inom alla möjliga områden, som ofta kan bli flera snäpp bättre med språkgranskning. Att språkgranska rapporter handlar om mer än att korrigera grammatik och stavning. Vi behöver istället lyfta blicken och titta på syfte, målgrupp...
10 tips för att skriva inlägg på Linkedin
Linkedin är det största sociala mediet för yrkesverksamma. Där agerar du utifrån din yrkesroll – eller som ditt företag/organisation. Men vad ska man skriva för något egentligen? Här kommer mina bästa tips för att skriva engagerande inlägg på Linkedin. 1...
10 tips när du anlitar en copywriter
Du har bestämt dig för att satsa på texterna till din webb. Och du har bestämt dig för att anlita en copywriter. Bra beslut! Men hur gör du eller ni nu? Här kommer mina bästa tips för ett bra copysamarbete...
Ta hjälp med texten till din hemsida – det här ska du tänka på
För alla organisationer är webbplatsen ett måste. Det är där dina kunder kollar upp vem du är, vad du gör och det är ofta där de bildar sig en första uppfattning om dig. Och för att skapa en bra sajt...
Sambandsord – orden som gör texten logisk
Sambandsord är markörer i texten som gör att din läsare enkelt förstår hur texten hänger ihop. De gör alltså den röda tråden tydlig – både mellan stycken och mellan meningar. Sambandsord är viktiga i alla texter – och har även...
Därför bör du ha en blogg som företag
Att ha en blogg som företag är riktigt smart (innehålls)marknadsföring. Genom att skapa texter som ger era besökare och kunder värde ökar ni både trafiken till er sajt och förtroendet för företaget. Vad menar jag egentligen med blogg? Vissa förknippar...