Kategorier
Skrivande i stort

Så gör du texten levande

Jag skriver ofta om tydliga, begripliga och enkla texter. Något jag inte nämner lika ofta är levande texter. En text som känns levande talar till oss och engagerar; vi förstår den lättare och gillar den därför också mer. Du kan få liv i texten genom att skapa inre bilder och väva in människan och det sinnliga […]

Kategorier
UX-copy

Vad är UX-writing?

Mer och mer information och innehåll blir digitalt. Vi uträttar fler ärenden digitalt – och behöver ofta bli guidade med rätt ord. Detta är UX-writing, eller UX-copy – ett område som växer stort. Det handlar om orden och instruktionerna som hjälper oss längs vägen till det vi vill göra. Målet är att tjänsten ska upplevas smidig, […]

Kategorier
Språkfrågor

Synen på grammatik

Grammatik. Ett ord och ett ämne som många associerar med svårt, trist eller onödigt. Jag undrar varför det är så. För grammatik är ju egentligen ganska fantastiskt. Det är systemen och strukturerna som beskriver hur språket fungerar. Och grammatiken som verktyg underlättar när man vill  lära sig ett nytt språk – och när man diskuterar […]

Kategorier
Redaktionella texter

Tips för att skriva pressmeddelande

Att skicka ut ett pressmeddelande för att berätta om en nyhet är ett vanligt sätt att försöka få publicitet i media. Eftersom du vill nå en journalist, ska du också tänka som en journalist. 1. Fokusera på en nyhet, inte flera Tänk efter vad du vill förmedla, och fokusera på en enda nyhet. Det blir […]

Kategorier
Språkriktighet

Hur skriver man punktlistor?

Att använda sig av punktlistor är bra för att lätta upp en text, framhäva viss information, förtydliga uppräkningar och ge överblick över innehållet. Punktlistor fungerar särskilt bra på webben och i långa texter, men passar egentligen i alla texter som innehåller information. Tre allmänna tips: Håll listan ganska kort – upp till sju punkter brukar […]

Kategorier
Skrivande i stort

Konsten att skriva tydliga mejl

De flesta av oss skriver och tar emot mejl dagligen. Ofta handlar det om konkreta ärenden, som man vill få återkoppling på. Ser man till att vara tydlig blir kommunikationen effektivare – mejlet blir snabbare läst, förstått och besvarat. 1. Skriv en tydlig ämnesrad Det första man ser av ett mejl är avsändaren och ämnesraden. […]

Kategorier
Språkriktighet

Tio vanliga korrekturfel du kan undvika

Korrekturläsning handlar om att skapa korrekta texter. När man stöter på ett fel i en text hakar man upp sig, och tappar lite av förtroendet till avsändaren. Här kommer tio vanliga korrfel du kan hålla utkik efter – och undvika – i din text. 1. Svårstavade ord Med hjälp av stavningskontrollen kommer du långt. Men felstavade eller […]

Kategorier
Klarspråk

Vad är klarspråk?

Sedan 2009 har Sverige en språklag. Den slår fast att det offentliga språket ska vara vårdat, enkelt och begripligt. Det är detta som kallas klarspråk.  Även om lagen gäller offentlig sektor, tjänar alla på att tänka klarspråk i sin kommunikation.  Vårdat, enkelt och begripligt språk Klarspråk innebär att skriva tydliga och begripliga texter, som fungerar i sitt […]

Kategorier
Webbcopy

Fem tips för en bra ”Om oss”-sida

Om oss-sidan är ofta en av de mest besökta sidorna på webbplatser. Men gång på gång blir man som besökare mest frustrerad av ogenomtänkta och inåtvända texter. Läs mina fem tips på hur du istället skriver en relevant, användbar och engagerande om-sida. 1. Berätta vem du är och vad du gör Det första jag vill veta när jag […]

Kategorier
Redaktionella texter

Vikten av en ingress

En ingress är en (ofta) fetmarkerad inledning av en text. Alltså precis detta du läser just nu. Den fungerar både som en kort sammanfattning av innehållet, och som en lockande väg in i en text. Lyckas vi fånga läsarens intresse här är chansen stor att hen fortsätter läsa. Glöm därför inte bort att använda dig av […]