För alla organisationer är webbplatsen ett måste. Det är där dina kunder kollar upp vem du är, vad du gör och det är ofta där de bildar sig en första uppfattning om dig. Och för att skapa en bra sajt krävs bra text till hemsidan.
Just texterna på en webbplats tenderar att bli bortglömda. Man satsar allt på design och utveckling, men glömmer ibland bort att texterna är minst lika viktiga. Men faktum är att det är texterna som förmedlar informationen, bär ditt budskap, andas varumärket genom tilltalet och orden, får saker att hända och gör dig synlig på Google.
Därför bör du ge dina texter på webben den kärlek de behöver. För det kommer att betala tillbaka sig. Du kan snarare se det som en investering, än en kostnad.
Anlita en copywriter för att hjälpa till med texterna till din hemsida
För de allra flesta är det klokaste (och kanske enklaste) att anlita en copywriter att skriva texterna. Detta eftersom det krävs fokus, skrivskills och ett utifrånperspektiv för att ta fram bra webbtexter. Även om man har tid och kunskap om skrivande, är det svårt att få till blicken utifrån på sin egen verksamhet.
Det går att anlita en copywriter på flera olika sätt. Ni kanske har en digital byrå som kan hjälpa till med både strategi, design, utveckling och copy. Eller så anlitar byrån i sin tur en copywriter. En tredje variant är att ni anlitar en copywriter själv, som får samarbeta med den digitala byrån eller webbutvecklaren för bästa resultat.
Läs också 10 tips för ett smidigt samarbete med en copywriter.
Vill du få hjälp med riktigt bra texter till hemsidan? Jag hjälper dig gärna.
När det gäller webbcopy jobbar jag både som underleverantör till byråer, bland annat Södra tornet, och direkt med företag och organisationer.