Kategorier
Webbcopy

3 frågor du bör ställa för att skriva relevanta webbtexter

I slutändan är det ofta texten som avgör. Och för dig som vill presentera dig på din webbplats, visa vem du är, vad din verksamhet står för och vad du kan erbjuda till den som besöker din sajt handlar det om att skapa förtroende genom relevanta webbtexter. Och de skriver du bäst genom att byta från ditt perspektiv – till läsarens och besökarens.

Text är otroligt viktigt på webben. Vi söker med hjälp av text, vi tar till oss information via text, vi tar oss genom olika tjänster tack vare text, vi får en känsla av ett visst företag genom texten, vi tar beslut med hjälp av text och vi köper – genom text.

Relevanta webbtexter innebär att jag som besökare

  • förstår det jag läser
  • begriper vad den här verksamheten pysslar med
  • inser hur det berör mig
  • fattar vad jag har för nytta av det jag läser
  • uppfattar att avsändaren riktar sig till mig
  • bedömer avsändaren som kunnig, ärlig och trevlig
  • upplever en relation till avsändaren.
Foto: Jenny Asp

Det känns helt enkelt reko, begripligt och självklart när jag läser. I bästa fall känner jag mig även övertygad och sugen på att fortsätta läsa, välja den här verksamheten eller köpa den här produkten.

Men, för att skapa bra webbcopy krävs tid, engagemang och kunskap. Vill du bli bättre på att skriva relevanta webbtexter som inger förtroende? Då kan du börja med att ställa de dig dessa tre frågor.

1. Vad gör vi egentligen?

Det är otroligt lätt att fastna i ett inifrånperspektiv när man ska beskriva sin verksamhet. Man är helt insatt, vet vad allt handlar om och vad värdet är. Dessutom är man van vid sin branschs uttryck och jargong, fackord och termer. Men det är inte läsaren.

Ställ dig frågan: vad gör vi egentligen? Vettiga följdfrågor kan vara: vilket värde skapar vi egentligen? Vilka problem löser vi, egentligen? Se till att besvara detta så tidigt och tydligt som möjligt. Gärna direkt på startsidan i form av en stor rubrik. Om oss-sidan är också ett bra ställe att tidigt beskriva vad din verksamhet gör.

Ju konkretare du kan besvara frågan, desto bättre. Här är en ledtråd just ordet egentligen. När jag jobbade med texterna till sajten för Öhmans bygg kom jag fram till – efter ett långt samtal med dem – att de inte byggde vad som helst. De jobbade nästan enbart med att bygga om inne i befintliga byggnader. De förvandlar fastigheter.

2. Hur kan jag beskriva detta med vanliga ord?

Ett inifrånperspektiv medför ofta ett onödigt krångligt språk, ofta kantat med slitna klyschor eller floskler. “Man brukar ju skriva så här i den här branschen”, kanske du tänker. Men förutom att du belastar läsarens kognitiva kapacitet (det blir svårt att läsa och förstå) inger du inte något större förtroende. Det känns slentrian.

Försök frigör dig från det här! Sträva efter ett ledigare och vanligare språk. För det behöver du bli konkret, och borra dig inåt – mot kärnan av saker och ting. Ställ dig återigen frågan: vad handlar det här om egentligen?

De bästa formuleringarna får jag i samtal. När någon berättar och beskriver för mig vad saken handlar om, med egna ord, kommer det vanliga språket fram. Våga använd det! Alla gillar att förstå vad de läser, oavsett vilken roll vi har eller vilken kunskap vi bär på. Du skapar förtroende när du visar att du är mån om läsaren.

Och dessutom – det blir lättare att hitta dig i sökmotorerna, eftersom det är större chans att du använder samma ord som den som söker.

3. Vänder jag mig till dig som läser?

Till sist, vänd dig till läsaren. I alltför många webbtexter skriver företag om “våra kunder” eller “de som..”, vilket inte vänder sig till mig som läser, på något sätt. Om jag redan är kund, vill jag helst bli tilltalad med “du”. Om jag inte är kund, vill jag nog helst bli tilltalad med “du” ändå.

Faktum är att läsaren alltid är en (1) person, därför fungerar det alltid att skriva “du”, även om man riktar sig till fler.

Samma sak gäller ord som, vi, våra, oss. Finns det fler sådana ord än du, dina, dig? Pratar du mest om din verksamhet? Och om dina produkter eller tjänster? Försök att vända på perspektivet och se det ur besökarens ögon.

Vad har jag som besökare för behov, problem eller intressen? Vad vill jag veta? Och ha hjälp med? Fokusera på det, och du kommer skapa förtroende, relevans och relation – till mig som besöker din sajt.

Vill du ha hjälp med att ställa de rätta frågorna och skapa relevanta webbtexter?

Här hittar du alla artiklar.

Tips på mer läsning: