Kategorier
Skrivande i stort

10 tips för att skriva inlägg på Linkedin

Linkedin är det största sociala mediet för yrkesverksamma. Där agerar du utifrån din yrkesroll – eller som ditt företag/organisation. Men vad ska man skriva för något egentligen? Här kommer mina bästa tips för att skriva engagerande inlägg på Linkedin.

Foto: Jenny Asp

1. Känn din publik

Innan du börjar skriva, tänk på vem din publik är. Är de kollegor inom din bransch, potentiella kunder, eller kanske rekryterare?

Genom att tänka på vad de är intresserade av, vilka utmaningar de har och vad de vill lära sig kan du ta fram texter som möter deras behov.

2. Tematisera ditt innehåll

För att lättare hitta stoff till dina inlägg kan du tänka i teman. Om du har en handfull teman att utgå från, blir det lättare att skapa inlägg.

Förslag på punkter för att hitta dina teman:

  • Sprid kunskap om det du kan bäst/din nisch.
  • Svara på vanliga frågor du brukar få.
  • Kommentera aktuella trender. Vad händer i branschen just nu?
  • Bakom kulisserna, vad händer i ditt arbetsliv/företag?
  • Belys områden och frågor du tycker är viktiga.
  • Beskriv hur du har löst olika utmaningar.
  • Tipsa om poddar, böcker, filmer eller annat.

Om du hittar några teman och varvar dessa kan du enkelt skapa en planering för ditt innehåll. Här hittar du fler tips på att skapa innehåll.

2. Skriv engagerande inlägg

Att skriva engagerande innehåll är nyckeln till att fånga och hålla dina läsares uppmärksamhet på Linkedin. Här är tre tips för att skapa innehåll som verkligen engagerar, utifrån de teman du har valt.

  • Berätta en historia. Genom att dela personliga erfarenheter eller anekdoter (som har koppling till ditt yrkesliv) kan du lättare skapa en koppling med din läsare. Berättelser gör ditt inlägg mer relaterbart, minnesvärt och engagerande.
  • Använd dig av rubriker. Rubriken är det första dina läsare ser, så gör den tilltalande och relevant. En bra rubrik fångar uppmärksamheten och lockar läsarna att vilja veta mer.
  • Ställ frågor. Både inledningsvis och som avslutning i ditt inlägg gör frågor att du inkluderar läsaren mer och uppmanar till dialog och interaktion. Det kan också vara ett sätt att ta reda på mer om dina kunder eller de målgrupper du vill nå.

4. Var autentisk och personlig

Om du skriver från ditt eget konto vill man som läsare gärna känna vem du är som person. Så låt din person lysa igenom i ditt skrivande. Om det handlar om ett företag får gärna varumärkets röst höras och kännas genom texten.

Detta kan man även uppnå genom att dela insikter, reflektioner, tankar och erfarenheter. Var inte rädd för att visa sårbarhet eller att erkänna misstag. Autentiska inlägg bygger förtroende och stärker ditt personliga varumärke.

5. Håll det kort och koncist

Försök att fånga uppmärksamheten snabbt och kom till poängen när du ska skriva inlägg på Linkedin. Långa inlägg kan avskräcka läsare, så försök att vara så tydlig och kortfattad som möjligt.

Dela upp texten i korta stycken så det blir enkelt att läsa. Använd dig också gärna av punktlistor eller emojis som punkter.

6. Uppmana till engagemang

Utöver frågor kan du gärna avsluta med en uppmaning till handling (CTA). Då är det troligare att läsaren kommenterar, gillar eller delar ditt inlägg.

7. Använd hashtags strategiskt

Du kan använda dig av relevanta hashtags för ditt innehåll, för att öka synligheten av ditt inlägg och nå fler läsare på plattformen.

Men undvik att överanvända hashtags. 3–5 relevanta hashtags är oftast tillräckligt.

8. Planera och posta regelbundet

Att skapa och hålla en konsekvent publiceringsplan gör det enklare att vara aktiv. Bestäm hur ofta du vill posta.

Om du är helt ny på Linkedin kanske du kan börja med ett i månaden för att sedan trappa upp. Ett inlägg i veckan kan vara lagom för att visa att du är aktiv och engagerad på plattformen.

9. Engagera dig med andra

För att få ökad spridning för ditt innehåll är det bra att även engagera sig i andra. Svara därför gärna på kommentarer och delta i diskussioner i ämnen som är relevanta för dig.

10. Analysera och förbättra

Du kan använda Linkedins analysverktyg för att se hur väl dina inlägg blir sedda och lästa. Därefter kan du justera din strategi efter vad som fungerar bra och skruva på det som fungerar mindre bra.

Lycka till! Hoppas du har fått med dig några tips som hjälper dig i ditt Linkedin-skrivande.

Går det trögt att planera innehåll eller skriva inlägg på Linkedin? Jag hjälper dig gärna.

Här hittar du alla artiklar.

Tips på mer läsning: