Vad är bra innehåll på webben?

Efter att ha snubblat över området innehållsstrategi i våras och bloggat om det i maj har jag nu snöat in ännu mer. Varför? Jag tror det beror på kombinationen kreativitet, struktur, text, språk, bringa ordning i kaos och skapa något bra och användbart. Men framför allt för att det behövs så otroligt mycket. Idag är vi alla producenter av innehåll i någon grad, därför tjänar också alla på att ha en viss inblick i det strategiska arbetet innan man slänger upp något nytt på webben.

Vad håller vi på med egentligen?
Jag, som alla andra 80-talister, fick tidigt inpräntat det kritiska tänkandet. Ibland är det bra, ibland är det dåligt. För sprudlande kreativitet är det inte bra, men för att tygla, kanalisera och få ihop det man vill producera behövs det. För det tryckta ordet, i böcker, tidningar, magasin, har det alltid funnits en redaktör med det övergripande ansvaret – någon som ser till att innehållet är korrekt, enhetligt, sammanhängande och läsvärt. För webben har det inte funnits en lika självklar motsvarighet. Erin Kissane som har skrivit Elements of Content Strategy beskriver det såhär:

They need someone who can stand back and figure out what all that content should communicate. They also need someone to decide how best to communicate it, who should make it and so on – a sort of combination editor-in-chief and air traffic controller. They need a content strategist.

Vad kännetecknar bra innehåll?
Innehållsstrategi vilar på samma principer som bra innehåll gör. Jag sammanfattar Kissanes utomordentliga lista (från samma bok som jag starkt rekommenderar):

1. Bra innehåll är passande
Bra innehåll är rätt för användarna, för din verksamhet och för sammanhanget! Bra innehåll hjälper användarna att uppnå sina mål och ger dem rätt information, när de behöver det och i den rätta formen. När innehållet gynnar användarna, gynnar det också dig och din verksamhet.

2. Bra innehåll är användbart
Bra innehåll behöver ett klart och specifikt syfte för varje del av det. Du ska veta vad som ska uppnås med ditt innehåll och vad läsaren ska göra av det, för att undvika fluffiga och svårtydda texter. Ett tydligt syfte gör det också lättare att utvärdera hur bra det gick efteråt.

3. Bra innehåll är användarfokuserat
Bra innehåll utgår från användarnas behov, beteende, världsbild, språk och önskemål. Ett användarfokuserat innehåll gör att mottagaren 1. kan förstå vad som är på gång och 2. lista ut vad man kan göra. Byt perspektiv! Se utifrån och in. Vad är viktigt för de som besöker din webbplats?

4. Bra innehåll är tydligt
Bra innehåll talar till människor på ett språk de förstår och är organiserat på ett sätt som gör det enkelt att ta till sig och använda. När något är tydligt fungerar det, det kommunicerar, budskapet når fram. En strategi sätter upp ramar, planer, taktiker och regelverk för att detta ska vara enkelt att genomföra.

5. Bra innehåll är konsekvent
Bra och konsekvent innehåll gör det enklare för användarna att förstå vad de läser. För att nå detta behöver man bestämma vilken stil och ton man ska uttrycka sig med, vilka ord man ska använda och vilka skrivregler man ska tillämpa.

6. Bra innehåll är koncist
Bra innehåll är avskalat till det viktigaste. Mer är inte alltid bättre. För mycket är definitivt inte bra. Ju mer innehåll, desto svårare att hitta. Man får inte plats med att säga allt. Och är allt du säger verkligen till nytta för den som läser?

7. Bra innehåll sköts om
Bra innehåll är som en levande, grön växt. De behöver tas om hand och formas för att må som allra bäst. Av oss. Det gäller att förstå att det tar tid och engagemang att planera, uppdatera och redigera innehåll. Det är inget som sköts av sig själv, eller automatiskt av något program. Någon måste ta hand om det.

Webbinnehåll är inget enkelt område. Och det är heller ingen enkel uppgift. Men behovet av det är stort. Du kan säkert komma på x antal webbsajter, facebooksidor och andra kanaler som svämmar över av information, eller innehåller alldeles för lite, eller fel grejer, eller information som man inte hittar, som man inte förstår eller kan ta till sig. Något måste måste helt enkelt göras. 

Content strategy is rising because organizations all over the world have begun to realize that they desperately need it to handle their rapidly expanding online communication. (Erin Kissane)

Tips på mer läsning:

3 thoughts on “Vad är bra innehåll på webben?

  1. Pingback: Vad vill du läsa om? | Jenny Asp

  2. Pingback: I-yrken: informationsarkitekt och innehållsstrateg | Jenny Asp

  3. Pingback: Innehållsmarknadsföring = kunskap, värde och relevans | Jenny Asp

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *