Skriv bättre texter. Del 2: textrespons.

Oavsett om du arbetar professionellt med att bedöma och granska texter eller bara brukar läsa igenom kompisens eller kollegans texter ibland tjänar du på att ha en bra modell för textrespons, något som Lena Holst ger i sin bok Skriv bättre texter. Då kommer du fram till konstruktiva och tydliga kommentarer som skribenten kan använda för att förbättra texten. Modellen kan du i viss mån även använda för att få nya perspektiv på din egen text. I mitt förra inlägg skrev jag om hur man skriver bättre från början.

Hur du som läsare tar emot texten är det viktigaste
Det första du behöver ta reda på är vad du ska titta efter i texten. Fråga skribenten vilka delar av texten som hen vill ha synpunkter på. Det andra du behöver veta är vilken slags läsare texten är skriven för, för att veta om du behöver särskilda förkunskaper för att ta emot texten på rätt sätt. När du läser och ger kommentarer kan du bara göra det utifrån dig själv, något som är värdefullt nog ändå. Hur du som läsare tar emot och uppfattar texten, vad du uppskattar och vad du hakar upp dig på är de viktigaste synpunkterna för skribenten.

När du läser texten kan du titta efter och markera:

  • Anslag. Hur börjar texten? Har den en lockande inledning och en startkrok?
  • Ton, läsartilltal och skribentnärvaro. Hur känns stämningen och attityden i texten? Märks det vem som talar i texten? Och vem den talar med?
  • Logik och organisation. Finns det en röd tråd i texten? Hänger de olika styckena ihop? Hänger du med i skribentens tankar och förstår textens syfte?
  • Abstraktionsnivå. Finns det abstrakta ord som skulle kunna bytas ut mot konkreta?
  • Guldklimpar. Vad uppskattar du särskilt i texten? Finns det ord som passar särskilt bra där de står? Beskrivningar som ger dig bilder? Formuleringar som får dig att fnissa till? Läs mer om exempel på guldklimpar.

Börja på ytan och fortsätt med djupet
Första gången du läser igenom texten är den viktigaste. De reaktioner du får vid första genomläsningen säger mycket om texten. Försök att markera var du stannar upp, var du behöver läsa om, var du får associationer, var du uppskattar texten extra mycket och var den fångar din uppmärksamhet. Det är oftast lättare att börja med att skrapa på textens yta, för att vid den andra, tredje och kanske fjärde genomläsningen nå textens helhet, djup och disposition.

Vanliga misstag och tips för att undvika dem
Texter som får omdömena för långa, för korta, för svåra, för otydliga kan oftast direkt kopplas till ett visst moment av skrivprocessen och till de olika skribenttyperna.

  • För långa texter behöver ofta fokuseras och vara extra tydliga med idéfasen, syfte och målgrupp. Skala ner innehållet och sammanfatta mer.
  • För korta texter saknar oftast fakta som behövs för att man ska kunna ta till sig innehållet. Lägg till beskrivningar och exempel som säger mycket om helheten.
  • För svåra texter är oftast för abstrakta eller så har läsaren för lite förkunskaper. Undersök vilka förkunskaper som krävs, och byt ut abstrakta ord mot konkreta.
  • För otydliga texter kan sakna fakta eller vara för oklara i skribentens huvud. Var klar över vad du vill säga och i vilken ordning. Organisera texten och tydliggör syftet.

Ge respons på ett bra sätt
När du ska ge respons på texten är det bäst att välja ut de saker du tycker är allra viktigast att ta upp. Börja med textens helhet för att senare komma ner på detaljnivå som korrekturfel och ordval. Att man förstår sammanhanget och tar till sig textens budskap är viktigare än att förstå alla ord och meningar. Om man börjar på detaljnivå kan det också vara svårt att senare ge kommentarer på de högre nivåerna. Bestäm i förväg vad du vill säga och ge inga förslag på förändringar om inte skribenten själv frågar efter det.

Kom ihåg att du bara kan ge respons utifrån hur du uppfattar texten. Det är inte så stor fråga om rätt eller fel, för en text kan skrivas på väldigt många olika sätt. Syftet med textresponsen är att visa skribenten hur du upplevde texten och öka hens medvetenhet och förståelse för hur hens text kan tas emot.

Jag hoppas att du har nytta av dessa tips. Kom gärna med andra tips du själv har kring skrivande och respons på texter! Läs mer om hur du kan ge sorterad feedback.

Tips på mer läsning:

3 thoughts on “Skriv bättre texter. Del 2: textrespons.

  1. Pingback: Skriv bättre texter. Del 1: skrivandet. | Jenny Asp

  2. Pingback: Vad vill du läsa om? | Jenny Asp

  3. Pingback: Tio tips för egen korrekturläsning | Jenny Asp

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *