Kategorier
Webbcopy

Att lyckas med copywriting för webb

För att bli hittad, klickad på, läst, förstådd och vald – ja då krävs bra copywriting. Som tur är gillar Google ungefär samma saker som vi människor gör. Det vill säga tydliga och relevanta texter som engagerar. Här får du mina bästa tips för copywriting för webb.

Copywriting för webben är en konst i sig. Att fånga uppmärksamheten i en digital värld där informationen och flödena aldrig tar slut kräver mer än bara bra skrivkunskaper. Det kräver en förståelse för vem som läser, vad hen vill ha och hur man skapar engagemang och handling samt byter perspektiv – från inifrån organisationen och ut, till utifrån och in.

1. Känn din målgrupp – på riktigt

Det första steget för att skriva bra copywriting för webb är att verkligen förstå målgruppen. Vad bryr de sig om? Vilka utmaningar har de? Och vilka ord använder de själva? Detta kan du ta reda på genom intervjuer, återkoppling, recensioner eller i relevanta forum eller grupper.

När du har koll på din målgrupp kan du lättare tala direkt till läsaren på ett sätt som känns relevant och personligt. Ditt mål är att få läsaren att känna att du förstår deras behov och att du har något att erbjuda som kan hjälpa dem.

2. Vänd dig till läsaren

Många gör misstaget att skriva för mycket om sig själva på sin webbplats. Eller glömma bort att skriva vilka de är och vad de gör, för de själva tar det för givet. Jag tänker att ”Om oss”-sidan är en perfekt plats att kort skriva vilka man är och vad man gör längst upp (tänk Wikipedia).

Det är vanligt att ordet ”vi” förekommer mycket oftare än ”du” på webbar. Även om du skriver om dig och ditt företag, får du inte glömma bort besökarens perspektiv. Vi är alltid mer intresserade av oss själva än av andra – och det gäller även den som besöker din sajt. När du inkluderar läsaren och vänder dig direkt till hen, vinner du mycket.

3. Skriv kort och kärnfullt

En av de största fällorna inom copywriting för webb är att vara för långrandig. På webben har vi ett kort spann för vår uppmärksamhet och om din text känns för omständig eller krånglig riskerar du att tappa läsaren.

Säg alltid det viktigaste först och skär bort allt som inte är nödvändigt. Fråga dig själv vad som är kärnan i ditt budskap och formulera det så enkelt och rakt som möjligt. Förenkla meningar och undvik långa, invecklade resonemang – för på webben är varje ord en investering från läsarens sida.

Fler tips för att skriva klarspråk.

4. Använd tydliga rubriker och underrubriker

Struktur är avgörande för att göra webbtext lättläst. Många skannar igenom texter, snarare än att läsa varje ord. Det gör rubriker och underrubriker till dina bästa vänner.

Genom att dela upp texten och ge tydliga rubriker hjälper du läsaren att snabbt förstå vad varje sektion handlar om och att hitta informationen de söker. Se därför till att dina rubriker är informativa och speglar innehållet i avsnittet – det bygger förtroende och gör läsningen smidigare.

Fler tips för rubrikskrivande på webben.
Även länkar är viktiga att formulera på rätt sätt.

5. Skriv för att hjälpa, inte för att sälja

Människor kan ofta känna igen en säljtext på mils avstånd, och det är något de flesta drar sig för att läsa. För att fånga och behålla intresset är det bättre att fokusera på att erbjuda hjälp eller lösningar – snarare än att trycka på en försäljning. När din text handlar om hur du kan hjälpa läsaren lösa ett problem eller möta ett behov blir den automatiskt mer värdefull.

Ställ dig frågorna:

  • Vad kan du hjälpa besökaren med?
  • Vilket behov kan hen tänkas ha?
  • Vad vill besökaren få reda på?
  • Vilket problem kan du lösa?
  • Vad kan hen ha nytta av?

6. Avsluta med en tydlig uppmaning till handling

En bra text lämnar läsaren med en tydlig väg framåt. Vad vill du att hen ska göra efter att ha läst? Kanske ska de fylla i ett formulär, ladda ner en guide eller kontakta dig för mer information?

En tydlig, enkel uppmaning till handling (CTA) hjälper dem att veta vad nästa steg är. Var konkret och undvik vaga uttryck – exempelvis ”Kontakta oss idag för att komma igång” är oftast bättre än bara ”Kontakta oss”.

Fler tips för tydliga call to actions.

Copywriting för webb – en sammanfattning

  • Känn din målgrupp – på riktigt
  • Vänd dig till läsaren
  • Skriv kort och kärnfullt
  • Använd tydliga rubriker och underrubriker
  • Skriv för att hjälpa, inte för att sälja
  • Avsluta med en tydlig uppmaning till handling

Vill du ha hjälp med copywriting för webb?

Här hittar du alla artiklar.

Tips på mer läsning: