Du har bestämt dig för att satsa på texterna till din webb. Och du har bestämt dig för att anlita en copywriter. Bra beslut! Men hur gör du eller ni nu? Här kommer mina bästa tips för ett bra copysamarbete.
Att satsa på sina webbtexter är avgörande för att
- dina besökare ska få rätt info
- du ska nå dina mål
- du ska synas på Google
- din sajt ska andas ditt varumärke
- du ska lyckas med din verksamhet.
Men de flesta har heller varken den tid eller kompetens som krävs för att ge texterna på webben den kärlek de behöver. Därför är det klokt att anlita en copywriter – ett proffs på säljande texter.
För texterna betyder lika mycket som designen och tekniken på din sajt – om inte mer.
10 tips för ett smidigt samarbete – när du anlitar en copywriter för webb
1. Sätt ramarna
Se till att ni är överens om uppdraget och vad copywritern ska göra: målet med webben, omfång, underlag, tidsplan och pris.
2. Ta in copyn tidigt i processen
Involvera copywritern tidigt. Hen behöver vara med i diskussionerna om hur webben ska utformas, inte komma in på slutet när all design är klar.
3. Gå igenom nuvarande sajten
Gå igenom den nuvarande sajtens texter och fundera på vad du vill ändra på. Vad ska vara kvar? Vad ska bort? Vad ska tillkomma? Vad ska bli bättre? Vad är redan bra?
4. Utgå från varumärke och tonalitet
Gå igenom varumärke och tonalitet. Finns beskrivningar av detta? Annars behöver du fundera på vilka ni är, hur ni vill bli beskrivna, vilken känsla man ska få som besökare på webben och vilket tilltal texterna ska ha.
5. Hitta inspiration
Googla runt och inspireras av andra företag. Hur skriver de sina texter? Vad gillar du? Vad gillar du inte?
6. Hitta era unika budskap
Fundera på: Vad tillför din verksamhet för värde? Egentligen? Vilket problem löser ni? Finns det något som särskiljer er från andra? Vad tycker era nöjda kunder om er? Finns det någon story att berätta?
7. Träffa copywritern
Möt sedan copywritern i en eller flera intervjuer där du berättar om er verksamhet, erbjudanden, kunder och visioner.
8. Samla ihop er feedback
När ni sedan läser utkasten: tänk själva först, prata sedan ihop er. Samla därefter ihop era kommentarer och feedback i ett samlat korr.
9. Tänk helhet
Ge ett omdöme om helheten innan du går in på detaljfrågor i texten. Har copywritern träffat rätt? Vad är känslan? Behöver något justeras, utvecklas eller strykas?
10. Lyssna in copywriterns perspektiv
Du kan din verksamhet bäst – men glöm inte att också lyssna på copywriterns kunskap om kommunikation.
Vill du anlita en copywriter utifrån den här listan? Jag hjälper dig gärna.
När det gäller webbcopy jobbar jag både som underleverantör till byråer, bland annat Södra tornet, och direkt med företag och organisationer.