På webben läser vi snabbt, målmedvetet och kräset. Efter tre sekunder bedömer vi innehållet, och går snabbt vidare om det inte har fångat vårt intresse. Därför är de främsta råden för att skriva på webben att skriva kort, relevant, med skanningspunkter och det viktigaste först.
Vi läser snabbt, och helst så lite som möjligt
Ungefär 80 procent av oss läser sällan ord för ord på webben. Vi skumläser snarare, skannar snabbt igenom innehållet och hoppar med blicken i texten för att se om vi hittar något intressant. Vi läser oftast inte mer än en femtedel av texten, och ju längre texten är – desto mindre läser vi. Det hävdar Jakob Nielsen, forskare på användbarhet.
Bara var femte webbsida är intressant
Siffran 5 gäller även för hur ofta vi hittar en intressant webbsida – var femte vi är inne på ungefär. Alltså är 80 procent av webbsidorna vi surfar runt på ointressanta för oss, och förväntningarna blir också därefter. Det sammanfattar Erik Geijer i “Skriva för webben”.
Detta beror oftast på att vi är ute efter relevant, specifik information som vi antagligen inte hittar på de sidor där vi först letar. Det leder också till att vi är snabba att döma ut webbsidor, bara efter några få sekunder har vi avgjort om den aktuella sidan är av intresse för oss eller inte.
F-form för hur vi läser på webben
I studier gjorda med eye tracking (mätning av ögats rörelser) har man sett att våra ögon rör sig i ett F-format mönster när vi läser på webbsidor. Vi sveper med blicken från vänster till höger två gånger ganska snabbt, sedan tittar vi lite långsammare nedåt längs vänster sida. Enligt Jacob Nielsen står F även för fort, eftersom vi har bråttom när vi läser på nätet.
Eftersom vi läser snabbt och kräset är det smart att använda sig av sådant som sticker ut i texten, som
- rubriker
- ingresser
- fetmarkerade ord
- punktlistor
- bildtexter
- avslutande uppmaningar.