Syftesdriven copy om vindkraft

Dalavind är en del av den pågående energiomställningen. De projekterar, bygger, förvaltar och äger vindparker runtom i Dalarna. Jag har tagit fram syftesdriven copy och content till webb, tryck och sociala medier.

En av tjugotalet fredagsmyter jag var med och tog fram, för Linkedin. I kampanjen “Fredagsmyt” slog vi hål på myter om vindkraft och spred kunskap – med glimten i ögat.

Ett långt uppdrag för Dalavind startade med webbcopy och struktur – och övergick till löpande produktion av syftesdriven copy på Linkedin för att sprida kunskap om vindkraft. För kunskapen om vindkraft är generellt låg och fördomarna många.

När Dalavind skulle utveckla sin webb bidrog jag med förslag på en tydligare struktur samt nya texter om dem, vad de bidrar till och om deras olika vindparker runtom i Dalarna.

Jag tog också fram copy till en rad tavlor, som används i kommunikationen utåt.

Jenny är en ovärderlig resurs för oss och en klippa när det gäller skrivande. Med sitt utifrånperspektiv har hon bidragit till att innehållet på vår webb nu är betydligt mer begripligt – och därmed inkluderande. Hon är lätt att samarbeta med och ger alltid sin kloka syn på alternativ när det gäller att få fram begripliga budskap till rätt målgrupp. Att hon både brinner för energiomställningen och besitter stor kunskap på området har så klart gjort samarbetet ännu bättre.

Eva Rehnström, kommunikationsansvarig Dalavind