Innehållsmarknadsföring – varför då? Och hur gör man?

För ett tag sedan skrev jag ett populärt inlägg om innehållsmarknadsföring och nu är det dags att ta upp tråden igen. För varför ska du som företagare bry dig om att satsa på att sprida relevant innehåll på webben? Och hur ska man tänka? 

Internet har förändrat vårt beteende

Idag finns alla på webben. Eller förväntas finnas. När vi vill ta reda på något googlar vi. Jag hittade några intressanta siffror på JG Communications sajt – 94 % av alla konsumenter inleder sitt köp med att googla. Det säger något om vilken makt information på webben har. Därför är det smart att finnas där, och dela med sig av sitt kunnande.

Använd dig av egna kanaler

Det som är smidigt med innehållsmarknadsföring är att du främst använder dig av dina egna kanaler: webbplats, blogg och sociala medier. Detta är i regel mycket billigare än att sprida sitt budskap via traditionell marknadsföring. MEN det krävs fortfarande en del jobb, även om kanalerna i princip är gratis. Du måste avsätta tid och resurser till att ta fram relevant och värdefullt innehåll, producera det och distribuera det i dina kanaler.

Byt perspektiv och roll

Det viktigaste med innehållsmarknadsföring är att byta perspektiv. Till kundens, till läsarens och till besökarens. Du ska genom ditt innehåll hjälpa till med att lösa problem, inspirera och visa på möjligheter och tänk därför på att du främst verkar i rollen som rådgivare, pedagog och inspiratör.

10 frågor att besvara för att skapa bra innehåll

Hur ska man då tänka för att ta fram vettigt och värdefullt innehåll som man kan publicera på sin sajt, i sin blogg eller dela i sociala medier? Jag har nedan ställt tio frågor och kan du besvara dem har du plötsligt en idébank att ta inspiration ur för ditt innehållsskapande.

  • Vad vill kunden och besökaren få reda på? Fokusera på det.
  • Vad söker hen för information? Fråga och utnyttja sökhistorik för att hitta svar.
  • Vad sitter du på för särskild kunskap? Kom ihåg att alla inte kan det du kan.
  • Vad är de vanligaste frågorna du brukar få? Besvara dem!
  • Vad har dina kunder och besökare för utmaningar? Försök att ge lösningar.
  • Vilka konkreta tips kan du ge inom ditt område? Dela med dig.
  • Vad är det för trender som gäller? Gör trendspaningar på det du har bäst koll på.
  • Kan du guida läsaren genom svårnavigerade områden? Förenkla och förklara.
  • Känner du till andra som skriver inom ditt område? Länka vidare och bjud på tips.
  • Vilka texter och vilket innehåll gillar du själv att läsa? Ta inspiration av andra.

Jag hoppas att dessa tips har gett dig en hel rad uppslag på vad du skulle kunna dela med dig av. Behöver du mer hjälp på traven? Hör gärna av dig till mig.

Tips på mer läsning:

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *