Kategorier
Webbcopy

Tre sätt att skriva tydligare webbtexter

När man skriver webbtexter gäller det att vara tydlig. Läsaren bedömer innehållet på några få sekunder, och tycker vi inte att det vi läser är intressant – då klickar vi oss vidare. Enkelhet och tydlighet hör ihop. Och det ansvaret ligger på dig som skriver.

1. Tydlig i tanken

Om du vet vad du vill säga är det också lättare att skriva det tydligt och konkret. Fluffiga och diffusa texter lider ofta av ogenomtänkt innehåll utan tydligt syfte. Tänk igenom syfte och budskap: Vad är texten till för och vad ska den leda till? Vad ska läsaren veta, tycka och göra efter att ha läst texten?

Foto: Jenny Asp

2. Tydlig i språket

Skriv rakt och enkelt och använd ett språk som folk förstår. Använd gärna exempel för att konkretisera och tydliggöra vad du menar med det du säger. Allt som skapar bilder och visualiserar orden gör att vi lättare förstår och tilltalas mer av det vi läser. Du kan också använda sambandsord (därför, istället, eftersom) som förklarar hur saker och ting hör ihop.

3. Tydlig i dispositionen

Även en bra text kan ratas på grund av sin omöjliga form. Se till att förenkla för läsaren genom att dela upp texten – då blir den lätt att skanna av. Tänk också på att få med det viktigaste i början, och avsluta med att lotsa läsaren vidare. Mot kontakt, andra händelser eller till vidare läsning.

Vill du ha hjälp att skap tydliga texter? Jag hjälper dig gärna.

Här hittar du alla artiklar.

Tips på mer läsning: