Innehållsmarknadsföring = kunskap, värde och relevans

Foto: Jenny Asp. Australiensiskt vägnät.

Sammanfattande för vettigt innehåll
När jag för en tid sedan hörde talas om innehållsmarknadsföring (content marketing) var det flera pusselbitar som föll på plats. Det är en pågående trend och begreppet hänger i mångt och mycket ihop med användarfokus, innehållsstrategi och vad som är bra innehåll på nätet.

Content marketing is a marketing technique of creating and distributing relevant and valuable content to attract, acquire, and engage a clearly defined and understood target audience – with the objective of driving profitable customer action. (The Content Marketing Institute).

 Det handlar om att beröra, inte störa.

Vi vill inte ha spam. Vi vill ha inspirerande och relevant kunskap.

Innehållsmarknadsföring går ut på att sprida kunskap, innehåll och information som är till värde och nytta för den som läser. Till skillnad från spam vi städar bort från vår inkorg, banners vi klickar bort utan att läsa och tevereklam som får oss att snabbt byta kanal. Vi fungerar nästan alla likadant. Vi vill inte bli påprackade någonting. Vi vill ha det vi letar efter och det som känns relevant för oss, just nu. Vi vill kunna välja själva. Innehållsmarknadsföring fungerar som kunskapsspridning och produceras och distribueras genom digitala och sociala medier. Ofta i form av artiklar, blogginlägg, poddsändningar, föreläsningar och liknande.

Att generöst dela med sig av sitt kunnande

Syftet med innehållsmarknadsföring är som sagt att som företag, organisation eller annan aktör utbilda läsaren genom att dela med sig sitt kunnande och engagemang. Detta görs oftast genom att diskutera problem inom sitt expertområde och visa på lösningar. Alla är vi experter inom våra områden. Varför ska de kunskaperna vara hemliga? Det verkar som att fler och fler inser att ju mer man delar med sig, desto mer tjänar man på det. Man behöver inte frukta att vi kommer att sluta köpa produkter och tjänster. Men vi kommer kanske att i högre grad välja att göra det av de som på ett öppet och ärligt sätt vill hjälpa till.

Vi behöver någon som tolkar och guidar

När vi vill ta reda på något söker vi på nätet. Internet är helt fantastiskt på det sättet. Allt finns där. Jag läste nyligen att vill man lära sig något kan man göra det, via nätet. Det finns inga ursäkter. Men i och med att allt finns där blir det också väldigt mycket information att ta hänsyn till. Då behövs de som kan sålla ut, guida och förklara. På bloggen Content Science förklaras skillnaden mellan information och innehåll. Kortfattat kan man säga att innehåll tolkar och förklarar informationen som ges och guidar läsaren vidare till ett beslut.

Vad ska man dela med sig av och varför?

Jag tycker att mycket av det här faller tillbaka på de eviga frågorna när det handlar om webb och marknadsföring: Vad ska vi dela med oss av? Och varför? Vad är syftet med det? Kan man besvara dessa frågor med: 1. den särskilda kunskap vi besitter och 2. för att öka kunskapen hos andra, hjälpa till och inspirera – då har man kommit långt.

Vilken kunskap sitter du på som andra saknar?

Fundera på vad just du kan. Alla kan inte det du kan, även om man ofta glömmer bort det eftersom man blir blind för sin egen kunskap. Har denna kunskap något värde för någon annan? Antagligen har den det. Det kanske är dags att börja dela med sig av den.

Tips på mer läsning:

3 thoughts on “Innehållsmarknadsföring = kunskap, värde och relevans

  1. Pingback: Vad händer med sociala medier under 2013? | Jenny Asp

  2. Pingback: Innehållsmarknadsföring – varför då? Och hur gör man? | Jenny Asp

  3. Pingback: Därför vill vi ha enkelhet i en komplex värld | Jenny Asp

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *